Zeven tips om goed te eten

Print
Zeven tips om goed te eten

Heeft u bij de nieuwjaarswensen ook een belofte gedaan om “goed te gaan eten”? Velen van ons beloven dat aan zichzelf in januari, maar tegen de tijd dat het maart is, zijn we erachter gekomen dat onze oude gewoonten er weer ingeslopen zijn. Misschien heeft u wel te veel willen doen, of misschien had u er niet goed genoeg over nagedacht wat ‘goed eten’ daadwerkelijk inhoudt. Goed eten behelst meer dan alleen het maken van goede voedselkeuzes - het gaat ook om het eten van de juiste voedingsmiddelen op het juiste moment. Hier zijn dus zeven tips om u te helpen ‘goed te eten.’

Eet goed als u opstaat. U hoeft niet meteen iets te eten op het moment dat u wakker wordt, maar het is echt heel belangrijk om ’s ochtends te eten. Diegenen die regelmatig ontbijten, zijn beter in staat hun gewicht te beheersen, terwijl mensen die het ontbijt overslaan eerder geneigd zijn te overcompenseren en te veel te eten bij de lunch. Als u ’s ochtends niet al te veel kunt verdragen, neem dan een kommetje havermoutpap met wat proteïnepoeder erdoor geroerd, wat vers fruit met wat kwark of yoghurt of een proteïneshake gemaakt van proteïnepoeder, melk en fruit.

Eet goed voordat u naar de winkel gaat.
U hoeft niet meteen iets te eten op het moment dat u wakker wordt, maar het is echt heel belangrijk om ’s ochtends te eten. Diegenen die regelmatig ontbijten, zijn beter in staat hun gewicht te beheersen, terwijl mensen die het ontbijt overslaan eerder geneigd zijn te overcompenseren en te veel te eten bij de lunch. Als u ’s ochtends niet al te veel kunt verdragen, neem dan een kommetje havermoutpap met wat proteïnepoeder erdoor geroerd, wat vers fruit met wat kwark of yoghurt of een proteïneshake gemaakt van proteïnepoeder, melk en fruit.

Eet goed als het aankomt op vetten.
We hebben kleine hoeveelheden in onze voeding nodig, maar de meesten van ons eten er te veel van. Sommige vetten, zoals die van nature aanwezig in vis, noten, olijven en avocado’s, zijn gezonder dan andere. Gezonde vetten voegen smaak toe. Voeg dus een avocado of wat noten toe aan uw salade of een scheutje smaakvolle olijfolie aan uw gestoomde groenten.

Eet goed voordat u gaat trainen.
U heeft brandstof nodig voordat u gaat trainen - zeker als dat het eerste is dat u in de morgen doet. Als u niet veel tijd heeft om van tevoren te eten, dan bieden makkelijk te verteren voedingsmiddelen als smoothies, soepen of yoghurt uitkomst. Als u een paar uur heeft voordat u erop uit trekt, neemt u een normale maaltijd met veel gezonde koolhydraten - volkorenbrood, zilvervliesrijst, volkorenpasta, fruit en groenten - zodat u er helemaal klaar voor bent.

Eet goed na uw training.
Na een goede training kan de brandstof van uw lichaam aardig opgeraakt zijn. Probeer dus om binnen 30-45 minuten na afloop van uw training iets te eten. Uw spieren kunnen wel wat fruit, groenten en volkorengranen gebruiken om ze te helpen hun voorraad koolhydraten aan te vullen - en een portie proteïnen om ze te helpen herstellen.

Eet goed als u uit eten gaat.
Tegenwoordig gaan we zo vaak uit eten dat het niet meer zo bijzonder is als dat het ooit geweest is. Weersta de verleiding om uzelf vol te eten als u uit eten gaat. Als u probeert te minderen wat betreft uw calorieën, deel dan een voorgerecht met een vriend en bestel een extra salade. Of u kunt de zetmeelrijke bijgerechten laten staan en dubbel zoveel groenten nemen. Vraag of u de dressings en sauzen apart kunt krijgen zodat u zelf kunt bepalen hoe veel u ervan eet.

Eet goed in de avond.
Veel mensen eten erg weinig of slaan gedurende de dag maaltijden over, om vervolgens enorme hoeveelheden calorieën binnen te krijgen tussen het avondeten en het naar bed gaan. Maar als u het grootste deel van uw calorieën laat in de avond eet, dan krijgen uw hersenen en spieren niet de brandstof die ze nodig hebben voor uw mentale en fysieke activiteiten overdag. Verdeel daarom uw calorieën evenredig over de maaltijden en snacks. Als het snacken na het avondeten ervoor zorgt dat de kilo’s er aankomen, poets dan uw tanden meteen na het avondeten. Dat is een van de beste manieren om aan te geven dat u voor die dag klaar bent met eten.

Herballife erkent de ethische code van de vereniging directe verkoop en is lid van de:
  • Vereniging Directe Verkoop Nederland Logo
  • FSE
  • IADSA
  • SELDIA
  • WFDSA


nl-NL | 11-12-2017 9:17:33 | NAMP2HLASPX02