Hydratatie en Inspanning

Print
Hydratatie en Inspanning

Ongeveer 60-70% van het menselijk lichaam bestaat uit water, dus kan wel gezegd worden dat water van vitaal belang is voor overleving. Om maar iets te noemen; water zorgt ervoor dat onze lichaamstemperatuur gereguleerd wordt, stelt ons in staat te ademen, het is van essentieel belang in de spijsvertering en uitscheiding en helpt het lichaam te bewegen!

Het wordt aanbevolen iedere dag 8-10 glazen water te drinken, maar tijdens de inspanning of in een warme omgeving moeten we meer drinken, omdat we meer zweten.

Maar is water wel genoeg? Of heeft u een sportdrank nodig om op een juiste manier gehydrateerd te blijven?
Sportdranken houden u goed gehydrateerd en voorzien u van energie als u een intensieve inspanning verricht gedurende meer dan een uur. Als u echter op een lager niveau traint, dan volstaat water alleen al.

Wat definieert een sportdrank?
Sportdranken (ook wel elektrolytendranken of isotone dranken genoemd) zijn zo ontwikkeld dat ze een juiste waarde aan koolhydraten (5-8 g/liter) en elektrolyten (zoals natrium en kalium) bevatten om u goed gehydrateerd te houden en te vervangen wat tijdens de inspanning door het lichaam wordt verloren.

Wist u dat...
Studies hebben aangetoond dat slechts één procent dehydratatie al kan leiden tot grote veranderingen in lichaamstemperatuur, terwijl twee procent dehydratatie uw prestaties al significant zal verminderen! Om juist te blijven functioneren is het dus van cruciaal belang uw vloeistofwaarden op peil te houden.


Andere dranken die hoge waarden aan koolhydraten bevatten, voorkomen dat water snel wordt opgenomen en kunnen hydratatie daardoor vertragen, waardoor ze dus niet geschikt zijn voor het sporten.

Als u dus een erg intensieve sport doet, kiest u voor een sportdrank. Maar als u op een lager niveau uw inspanningen verricht en ze drinkt als onderdeel van uw dagelijkse routine, dan zou u wel eens aan kunnen komen door de extra koolhydraten die u binnenkrijgt.

Als u de smaak van gewoon water niet aangenaam vindt, voegt u een schijfje citroen of sinaasappel toe, of een blaadje munt om wat extra smaak aan uw water te geven zonder die extra calorieën toe te voegen die u zou binnenkrijgen als u de koolhydraatrijke dranken nuttigt.



Hydratatietips voor de inspanning

  • Zorg ervoor dat u voor het sporten goed gehydrateerd bent - begin ongeveer twee uur van tevoren met drinken
  • Houd uw vloeistofwaarden aangevuld tijdens de inspanning
  • Vergeet niet na de inspanning te rehydrateren - wat van essentieel belang is voor het herstel. Probeer een à twee glazen per uur te drinken tot uw urine weer kleurloos is 
Herballife erkent de ethische code van de vereniging directe verkoop en is lid van de:
  • Vereniging Directe Verkoop Nederland Logo
  • FSE
  • IADSA
  • SELDIA
  • WFDSA


nl-NL | 27-3-2017 19:15:18 | NAMP2HLASPX01