Het doorbreken van de jojo-dieetcyclus

Print
Het doorbreken van de jojo-dieetcyclus

Eén van de patiënten die ik het langst behandel is 150 pond afgevallen. Voordat u nu begint te denken, “Wow, dat is veel gewicht” of “Ik vraag me af hoe ze dat gedaan heeft,” moet ik u vertellen dat ze dat niet in één keer heeft gedaan. In feite heeft ze dezelfde 30 pond inmiddels al vijf keer verloren. Ze is een voorbeeld van de klassieke “jojo-diëter” - haar gewicht gaat omhoog en omlaag, maar blijft slechts zelden gedurende langere tijd op zijn plaats. Het is al lang bekend dat mensen eerder geneigd zijn te gaan jojoën als ze een regime voor gewichtsverlies volgen dat op de lange termijn te streng is. Zodra een kleine breuk met het dieet verandert in een grotere, komen de oude gewoonten weer terug, komt het gewicht er weer aan en begint de cyclus weer van voor af aan.


Er is niets mis mee om te ambitie te hebben en er enthousiast over te zijn om uw gewicht onder controle te krijgen. Het verlangen en de drang hebben om uw doelen te bereiken is al het halve werk. Maar u moet wel erkennen dat als u te veel wilt doen in een te korte tijd, dat dat wel eens tot tegenovergestelde effecten kan leiden. Wees realistisch over hoeveel u tegelijk kunt doen en accepteer wat dat vervolgens betekent in termen van gewichtsverlies. 

Het bijhouden van uw voortgang is een bewezen strategie om op koers te blijven. En het vinden van motiverende bronnen is dat ook. Trainingsmaatjes zijn geweldig en sommige mensen zweren bij de steun die ze krijgen uit online gemeenschappen. Wees flexibel en leer van uw fouten. Als u een trainingsregime probeert dat u echt niet leuk vindt of nieuwe voedingsmiddelen die u echt niet lekker vindt, probeer dan iets anders. Vergeet niet dat het niet het doel is zo snel mogelijk zo veel mogelijk gewicht te verliezen, maar dat u een gezond patroon van eten en trainen wilt bereiken dat u zal helpen uw gewicht omlaag te brengen en het daar ook te houden.

Het moge duidelijk zijn dat het veranderen van uw gedrag het jojo-dilemma voor een groot deel kan oplossen. Vaker kleinere maaltijden eten. Ervoor zorgen dat er in iedere maaltijd en iedere snack proteïnen zitten. Vooruit plannen, voortgang bijhouden en beroep doen op vrienden of gemeenschappen zijn allemaal belangrijk voor het behalen van succes. Een snelle sprint naar de finish gevolgd door een langzame tred in de andere richting zal u niet daar brengen waar u dat wilt. Als het aankomt op succesvol gewichtsverlies, dan zal een langzame maar gestage strategie de overwinning brengen.

Geschreven door Susan Bowerman, MS, RD, CSSD. Susan is een betaalde consulent voor Herbalife.

Herballife erkent de ethische code van de vereniging directe verkoop en is lid van de:
  • Vereniging Directe Verkoop Nederland Logo
  • FSE
  • IADSA
  • SELDIA
  • WFDSA


nl-NL | 17-10-2017 7:50:23 | NAMP2HLASPX02